בסוף דצמבר 2023, הושגה הכרעת התקציב לשנת 2024 במדינת ישראל. התקציב החדש הוא אירוע שגרם לבלבול וסערה בקרב הציבור בעל רכבים חשמליים, וזאת בעיקר עקב הודעה על עליית מס הקנייה והוספת מס נסועה על רכבים חשמליים. התקציב החדש מביא עמו שינויים מרכזיים בתשלומים הקשורים לרכבים החשמליים, ומתווה דרך להתמודדות עם האתגרים החדשים בתחום הרכבים החשמליים
הקווים המנחים על עליית המיסוי ברכבים חשמליים :
- מס נסועה – תשלום על כל קילומטר : במסגרת הכרעת התקציב לשנת 2024, נכללה החלטה מרכזית בנושא התשלומים עבור רכבים חשמליים בישראל. תחת מונח “מס נסועה”, הוקצו תעריפים מבוססי קילומטראז’, שבהם כל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי משויך בתשלום כספי מסויים. הסכום המסויים הנקבע הוא 15 אגורות לכל קילומטר, והוא ייגבה מהנהג בהתאם למרחק נסיעתו. זאת אכן החלטה מרכזית שמיועדת לתרום להקניית מקורות הכנסה נוספים מבעלי רכבים החשמליים. המס המיועד אמור להיכנס לתוקף החל משנת 2026.
- מס הקניה יוגבר : בהתבסס על המצב הנוכחי, כאשר מס הקניה עומד כיום על 35% ממחיר הרכב, הוא מקנה יחס אטרקטיבי לרכישת רכבים חשמליים. אך עם עליית מס הקניה המתוכננת לתחילת שנת 2025, שיעלה את מס הקניה ל-45% ממחיר הרכב, יכולו להתרחש שינויים בתכנון הכלכלי של בעלי רכבים חשמליים
מדוע מדינת ישראל מטילה מס נסועה על רכבים חשמליים ?
הטענה המרכזית היא שרכבים חשמליים אינם תורמים לסדרת המיסים והעסקאות שקיימות בעולם הרכב המסורתי. בעלי רכבים חשמליים “חמקו” מתשלום מסי הדלקים וממס הרכב המסורתי, וכתוצאה מכך, מדינת ישראל אינה מרוויחה מספיק כסף משוק הרכבים החשמליים.
עם הכרעת התקציב החדשה, הצטרפו להם גם הרכבים החשמליים לסדרת המיסים, ובכך יתרמו גם הם
לקופות המדינה בצורה ישירה יותר.
אך השאלה הגדולה היא האם השינויים הללו יוכלו לפגוע בשוק הרכבים החשמליים בישראל.
לדוגמה, מס נסועה, בגלל סכומו הגבוהה ,עשוי להפחית את הפרש עלויות הטסט השנתי בין רכבי הבנזין לרכבי החשמל. עם הגברת מס הקניה, הרכבים החשמליים יהפכו לפחות אטרקטיביים ברמה מסוימת, אולם המדינה מצפה שהשימור על הסביבה יחמיא לסכומי המס שהיא מגבירה.
כיום, המס נסועה יחושב באמצעות בדיקת תקופתית של מחשב הרכב או באמצעות הטסט שנתי. בעלי רכב חשמלי יחוייבו בתשלום מקדמות חודשיות אחת לחודשיים, ויהיו עלולים לשלם יותר בהתאם לכמות הנסיעה שלהם. כך, יתכן שהלקוחות שיחשבו על רכישת רכב חשמלי כנראה וישקלו זאת באופן רציני אף יותר .
משמעויות – האם הרכב החשמלי עדיין ישתלם ?
בעקבות ההודעה על הטלת מס נסועה של 15 אגורות לכל קילומטר על בעלי רכבים חשמליים בשנת 2026, רבים מתחילים לשקול מחדש את כדאיות המעבר לרכב חשמלי. עם זאת, ניתוח מעמיק של המספרים מצביע על תמונה אחרת. גם עם התוספת המשמעותית של מס הנסועה, עלות הטעינה הביתית לרכב חשמלי, שנמצאת כיום על 10 אגורות לקילומטר, מסתכמת ב-25 אגורות לקילומטר היא עדיין פחותה בהרבה מעלות הדלק של רכבי בנזין או סולר, שעומדת על כ-60 אגורות לקילומטר. הפער המשמעותי בעלויות מדגיש את היתרון הכלכלי הברור של רכבים חשמליים, גם לאחר התחשבות במס הנסועה החדש העתיד להגיע, ומצביע על כך שהשקעה ברכב חשמלי עדיין מהווה אופציה משתלמת לטווח הארוך.
לסיכום
עליית מס הקנייה והוספת מס נסועה על רכבים חשמליים, האם זה באמת יקרה ? זה תלוי בהחלטות הממשלה ובתנאי השוק הפרטי. יתכן כי השינויים הללו יהפכו את רכבי החשמל לפחות אטרקטיביים בהתחשב בסכומי המס שנוספו, אך זה עשוי גם לגרום להפחתת ההשקעה בתחבורה ירוקה ולפגיעה במדיניות הסביבתית של מדינת ישראל.
הכרעת התקציב 2024 מביאה עמה שינויים משמעותיים בתחום הרכבים החשמליים ובתחבורה הפרטית בכללי. השאלה היא האם השינויים האלו יסייעו למדינה להשיג את מטרתה האסטרטגית להפחתת שימוש במנועי בעירה פנימית ובדלקים ולקידום רכבים ירוקים, או שהם עשויים לייצר תחרות נוספות שתשווה את רכבי הבנזין ורכבי החשמל כאותו הדבר, ללא יתרונות סביבתיים משמעותיים.
מעוניינים ללרכוש עמדת טעינה ביתית
מוזמנים להיכנס לדף הבא : עמדת טעינה ביתית