בעידן התפתחות הרכב החשמלי, חשוב להבין את האופציות השונות לטעינת הרכב שלנו.
מהם ההבדלים בין מטען תלת פאזי לחד פאזי ? בטעינה ביתית שני סוגי המטענים הנפוצים הם המטען
תלת פאזי והמטען חד פאזי. להלן הבדלים עיקריים ביניהם :
מהירות טעינת רכב חשמלי
- מטען תלת פאזי : מאפשר טעינה מהירה יותר מאשר מטען חד-פאזי. זאת מכיוון שהוא מספק זרם חשמלי בשלוש פאזות שונות, מה שמאפשר לו להעביר יותר אנרגיה במהלך זמן קצר.
- מטען חד פאזי : פועל בפאזה יחידה ולכן מספק טעינה איטית יותר. זהו הבחירה המקובלת לשימוש ביתי, בעל הזנת חשמל חד פאזית וכאשר אין דרישה לטעינה מהירה יותר.
עוצמת זרם טעינה
ההבדלים בין מטען תלת פאזי לחד פאזי :
- מטען תלת פאזי : רוב המטענים יכולו לספק עד 22 קילוואט שעה (kW) בעוצמת זרם של עד 32 אמפר, כאשר הטעינה האופטימלית היא 11 קילוואט ו16 אמפר לשעה, שזה אומר שמטען תלת פאזי יכול לטעון את הרכב שלכם פי שלוש מהר יותר מאשר מטען חד פאזי.
- מטען חד פאזי : רוב המטענים יכולו לספק עד 7 קילוואט שעה (kW) בעוצמת זרם של עד 32 אמפר, כאשר הטעינה האופטימלית היא 3.6 קילוואט ו16 אמפר לשעה.
סוגי רכבים חשמליים ותאימות לסוגי טעינה
לפני קניית רכב חשמלי, חשוב לוודא במפרט הרכב את מהירות הטעינה של הרכב. כאשר לא כל רכב חשמלי נתמך בטעינה תלת פאזית. חלק מהרכבים יכולים להיטען באמצעות מערכת תלת פאזית של בין 11kW – 22kW שעה, בעוד אחרים מוגבלים למערכת חד פאזית של עד 7kW. הבחירה בין השניים תלויה במפרט הטעינה של הרכב וביכולת הטעינה המובנית בו.
מערכת ה BMS והשפעתה על הטעינה
מערכת ניהול הסוללה BMS של רכב חשמלי הנקראת Battery Management System. למערכת יש השפעה מכרעת וחשובה בתפקיד בטעינה. ה BMS אחראית לניטור הסוללה, הגנה עליה מפני פגיעה ואופטימיזציה של תהליך הטעינה. היא מבטיחה שהסוללה נטענת בצורה יעילה ובטוחה, מה שיכול להשפיע על מהירות הטעינה.
מגבלות טעינה ואיך להתמודד איתן
לעיתים, רכב חשמלי שנתמך במערכת תלת פאזית עדיין יטען במהירות נמוכה יותר מהפוטנציאל המרבי. לדוגמה, רכב אשר נטען בעמדת טעינה המסוגלת לטעון עד 22kW עשוי להטעין בפועל רק ב-11kW. זה יכול להיגרם ממגבלות ה BMS, יכולת הטעינה המובנית של הרכב, או לסירוגין מהגבלת זרם הטעינה במטען.
חישוב זמן הטעינה
בכדי לחשב את זמן הטעינה לרכב חשמלי, יש להתחשב בפרמטרים הבאים :
1. קיבולת הסוללה של הרכב :
- קיבולת הסוללה נמדדת בקילוואט שעה (kWh) ומייצגת את הכמות המרבית של אנרגיה
שהסוללה יכולה לאחסן. - ככל שקיבולת הסוללה גדולה יותר, כך יידרש יותר זמן לטעינה מלאה.
2. העוצמה שמספקת עמדת הטעינה :
- עוצמת הטעינה מודדת בקילוואט (kW) ומייצגת את קצב הטעינה שהמטען יכול לספק.
- מטענים חזקים יותר (בעלי עוצמה גבוהה יותר) יטעינו את הרכב מהר יותר.
3. מצב הסוללה בזמן התחלת הטעינה :
- אם הסוללה מלאה חלקית בזמן התחלת הטעינה, יידרש פחות זמן להשלמת הטעינה.
- מצב הסוללה יכול להשפיע על יעילות הטעינה ועל הזמן הכולל הדרוש לטעינה.
נוסחת חישוב זמן הטעינה :
- ניתן להשתמש בנוסחה הבאה לחישוב זמן הטעינה :
- זמן הטעינה = קיבולת הסוללה / הספק הטעינה
- זמן הטעינה מחושב בשעות ותלוי בגורמים הנ”ל
לדוגמה : - קיבולת סוללה של BYD ATTO 3 במצב טעון של 50% הינה 30 קילוואט
הספק טעינה של BYD ATTO 3 במצב AC ( טעינה ביתית מהירה ) – 11 קילוואט
לסיכום
במאמר זה סקרנו טעינת רכב חשמלי וההבדלים בין מטען תלת פאזי לחד פאזי, כולל השפעות על מהירות הטעינה, עוצמת זרם, והתאמת סוגי רכבים. כמו כן, הבנו את תפקידה החשוב של מערכת ה BMS בניהול תהליך הטעינה ובטיחות הסוללה. זמן הטעינה נקבע על פי קיבולת הסוללה ועוצמת הטעינה שהמטען מספק, תוך התחשבות במגבלות שמערכת ה BMS עשויה להטיל.
מעוניינים ללרכוש עמדת טעינה ביתית ?
מוזמנים להיכנס לדף הבא : עמדת טעינה ביתית